Опис досвіду

Використання інтерактивних комп'ютерних  технологій на уроках історії

Наш сучасний світ все більше стає залежним від інформаційних технологій, так як вони все частіше використовуються в усіх сферах суспільного життя. Для мільйонів людей комп'ютер перетворився на звичний атрибут повсякденного життя, став незамінним помічником у навчанні, роботі й відпочинку. Він позбавив людину від монотонної праці, спростив пошук та отримання необхідної і своєчасної інформації, спілкування між людьми, прискорив прийняття рішень. Все це призвело до появи нового типу культури - інформаційної. І опановувати її люди починають з самого раннього дитинства. Тому використання інформаційних технологій у школі - об'єктивний і природний процес.

Процес залучення вчителів до комп'ютера йшов довго, але в даний час всі зрозуміли: він справжній помічник для кожного вчителя.
По-перше, комп'ютер дозволяє оптимізувати працю вчителя, дає можливість впорядковано зберігати величезну кількість матеріалу й готових розробок уроків.
По-друге, маючи комп'ютер, учитель отримує необмежені можливості у виготовленні роздавальних друкованих матеріалів до кожного уроку з урахуванням цілей і завдань навчання та індивідуальних особливостей учнів.  По-третє, комп'ютер дозволяє вести електронний журнал. Його дуже легко створити, використовуючи прикладну програму Microsoft Office.
По-четверте, комп'ютер дозволяє використовувати готові електронні програмні продукти: мультимедіа підручники, енциклопедії та довідники, галереї, тестові програми й тренажери для підготовки до ЗНО.
 По-п'яте, комп'ютер дозволяє творчому вчителеві створювати свої освітні ресурси, тобто створювати власні презентації.

Н
акопичений досвід допомагає мені активно використовувати комп'ютер на уроці, в ході підготовки до нього, а також у проведенні позакласних заходів.

Робота з комп'ютером дала можливість систематизувати вже наявні методичні розробки, перевести їх у електронний формат. Тематичне планування для всіх курсів історії, навчальні картки, схеми, варіанти тестування легко оновлюються, тиражуються при змінах у навчальних програмах, підручниках.
Удосконалюючи навички роботи з комп΄ютером, у практику було включено програми складання тестів, презентацій, навчальних комп'ютерних програм; накопичено багато матеріалу.

У своїй педагогічній діяльності використовую комп'ютер на різних етапах уроку. Але, як показує досвід, на уроці історії доцільніше застосовувати його при сприйнятті й засвоєнні учнями навчального матеріалу, закріпленні отриманих знань і на уроці-контролю.

Інформаційні технології на уроках історії використовую в наступних варіантах:

1. Найпоширеніший вид - мультимедійні презентації. За час роботи в школі мною розроблені й накопичені як цілі системи уроків, тобто починаючи з першого уроку і до останнього, так і окремі мультимедійні презентації. Підготовка презентацій - серйозний, творчий процес, кожен елемент якого має бути продуманий і осмислений з точки зору сприйняття учня. На підготовку однієї презентації до конкретного уроку з використанням засобів анімації, графіки, аудіозасобів, фрагментів тих же мультимедійних енциклопедій витрачається близько 2-2,5 годин. Зате готова продукція дозволяє відмовитися від всіх інших видів наочності і максимально зосередити увагу викладача на ході уроку, так як управління програмою зводиться до простого натискання на ліву клавішу миші. Програма Power Point дає можливість використовувати на уроці карти, малюнки, портрети історичних діячів, відеофрагменти, діаграми.

2. Крім мультимедійних презентацій на своїх уроках я використовую флеш-фільми. Вони дозволяють нам наочно побачити ту чи іншу подію, відчути свою причетність, зануритися в епоху, наочно уявити те, як відбувається подія. Особливо корисні флеш-фільми на уроках історії при вивченні військових битв, бо вони наочно дозволяють учням побачити розташування сил супротивників перед битвою, хід бій та підсумки бою. Просто на словах або схематично крейдою на дошці це уявити набагато складніше і не дасть повного розуміння подій, які відбуваються.

3. Наступний вид використання інформаційних технологій на моїх уроках історії - це мультимедійні карти. Історичні карти минулих років, на мій погляд, віджили свій вік. Вони створюють постійні проблеми: зберігання, переміщення, розміщення тощо. Їм на зміну прийшли інтерактивні карти, які більш яскраві, образніші, і в наш час інформаційних технологій, незамінні. Я маю у своєму розпорядженні досить велику базу інтерактивних карт з усіх тем і розділів як історії України, так і всесвітньої історії. Такі карти зручні у використанні і в поєднанні з інтерактивною дошкою - розширюють можливості роботи з ними
(на жаль,поки що відсутня в школі). Діти отримують можливість малювати на карті; розміщувати і пересувати написи, заздалегідь підготовлені вчителем; робити позначки; показувати стрілочками шляхи переміщення військ і т.д.

4. Також у своїй педагогічній діяльності використовую навчально-методичні комплекти. Власний досвід підтверджує, що на таких уроках навчальний матеріал засвоюється набагато ефективніше, ніж на традиційному уроку
.
В кабінеті історії є НМК по темах:
1.Трипільська культура
2.Стародавній Рим
5. Для більш глибокого засвоєння матеріалу і контролю знань використовую різного роду тести. Це можуть бути як тести, складені вчителем у програмах Word або Power Point, або готові варіанти тестів, яких дуже багато зараз у мережі Інтернет. Тести можуть бути у вигляді завдань і кількох відповідей, з яких потрібно вибрати правильний. Вони можуть бути представлені у вигляді малюнків, зображень, фотографій. Способи роботи з тестами різноманітні: фронтальне опитування, індивідуальне опитування, самостійне виконання тестів, після чого на екран виводяться правильні відповіді. Тренажери також містять завдання, що дозволяють організувати фронтальну, групову та індивідуальну роботу учнів на уроці й дома, провести моніторинг якості знань. Наприклад, при первинному контролі учням пропонуються питання. У випадку невдалої відповіді учнів створена презентація дає можливість школярам, використовуючи гіперпосилання, повернутися в потрібний фрагмент уроку, де є необхідна інформація для відповіді.

6. У позакласній діяльності та на уроках узагальнення, систематизації знань, умінь і навичок використовую різні вікторини. Для прикладу я вибра
в три вікторини різного роду та виду:
- «Рицарські традиції». При проведенні практичного заняття за два тижні до уроку ділю клас на декілька груп. Ставлю задання: створити макет замку для хлопчиків та створити макети середньовічного одягу для дівчаток. На уроці виводжу на екран завдання різного роду, даю командам час для обговорення, а тоді переходимо до відповідей, використовуючи макети та зображення на екрані
- «Русь на початку X - XIII ст.». Дана вікторина відноситься до типу «Своя гра». На слайд виводяться розділи, де містяться питання різні за складністю (відповідно за балами), які може набрати команда. Учні вибирають будь-який рівень складності завдань, відповідають на питання й, у разі правильної відповіді, отримують заслужені бали. Виграє той гравець або та команда, яка набере більшу кількість балів.
- «Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої». Дана вікторина містить різного роду завдання («розташуй за хронологією», «
впізнай героя», «співвіднесіть», «історичний словник»). Кожне завдання містить кілька питань, і команди по черзі відповідають на них.
За бажанням дітей учителем можуть бути використані різноманітні види вікторин, які роблять урок емоційно насиченим, цікавим і допомагає виконати головну мету - усвідомленого засвоєння навчального матеріалу в процесі практичної діяльності, що дає найкращі результати і сприяє більш міцному засвоєнню і закріпленню матеріалу.

7. Необхідно все-таки зауважити, що яскрава картинка на екрані - всього лише спосіб подачі матеріалу. Це односторонній рух. Найважливе на уроці - це жива взаємодія вчителя і учня, постійний обмін інформацією між ними. Тому невід'ємним атрибутом будь-якого навчального класу є шкільна дошка. Дошка - це не просто шматок поверхні, на якій можуть писати і дорослий, і дитина, а поле інформаційного обміну між учителем і учнем. У них об'єднуються проекційні технології з сенсорним пристроєм, тому така дошка не просто відображає те, що відбувається на комп'ютері, а дозволяє управляти процесом презентації (двосторонній рух!), Вносити поправки і корективи, робити кольором позначки і коментарі, зберігати матеріали уроку для подальшого використання та редагування.
Тому,інтерактивна дошка в школі,це нагальна необхідність.
І звичайно ж, важливим елементом педагогічного процесу є проектна діяльність учнів. Проектна діяльність - порівняно нова форма робота, а особливо стосовно комп'ютерних програм.
По-перше, тема проекту повинна нести в собі або дослідницький елемент, або це повинна бути компіляція, якої ще не було в електронному вигляді.
По-друге, мультимедійний проект вже по самій суті виникає на стику як мінімум двох дисциплін (у застосуванні до даної роботи ІХТ та історії), але реально його виконання зачіпає набагато більш широкий спектр предметів - літературу, світову художню культуру і ряд інших в залежності від теми. Тому керівників проекту може бути і два, і три. Важливим є визначення оптимальної кількості учасників проекту.

З досвіду можу сказати, що учні активно займаються проектною діяльністю, це викликає у них велику зацікавленість і результати завжди хороші.

Таким чином, використання інформаційних технологій допомагає вчителю підвищувати мотивацію навчання дітей до предмета і призводить до цілого ряду позитивних наслідків:
- психологічно полегшує процес засвоєння матеріалу учнями;
- мотивує живий інтерес до предмета пізнання;
- розширює загальний кругозір дітей;
- зростає рівень використання наочності на уроці;
- підвищення інтересу до вивчення історії та успішності;
- відбувається більш повне засвоєння теоретичного матеріалу;
- учні оволодівають уміннями здобувати інформацію з різноманітних джерел, обробляти її за допомогою комп'ютерних технологій;
- формується вміння коротко і чітко формулювати свою точку зору.
- підвищується продуктивність праці вчителя та учнів на уроці.

Безперечно, що в сучасній школі комп'ютер не вирішує всіх проблем, він залишається всього лише багатофункціональним технічним засобом навчання. Не менш важливі й сучасні педагогічні технології та інновації в процесі навчання, які дозволяють не просто "вкласти" в кожного учня якийсь запас знань, але, в першу чергу, створити умови для прояву пізнавальної активності учнів. Інформаційні технології, в сукупності з правильно підібраними (або спроектованими) технологіями навчання, створюють необхідний рівень якості, варіативності, диференціації та індивідуалізації навчання і виховання.

Немає коментарів:

Дописати коментар